AVRUPA BİRLİĞİ
PROJE YÖNETİMİ YAKLAŞIMI
(PROJECT CYCLE MANAGEMENT) ve
MALİ İŞBİRLİĞİ
ÇERÇEVESİNDE KULLANILAN
TERİMLER&AÇIKLAMALARI
Araç :
(Means)
|
“Araç” ve “masraflar” kutuları,
faaliyetler seviyesinde “tarafsız teyit göstergeleri” ve “teyit
kaynakları” kısımlarının yerine
kullanılır. Araç, planlanan faaliyetleri yürütmek ve projeyi idare etmek için
gerekli olan fiziksel kaynaklar ve fiziksel olmayan kaynaklar (genellikle
“girdiler”)dır. İnsan kaynakları ile malzeme kaynakları birbirinden ayrı
olarak değerlendirilirler.
|
Avrupa Komisyonu:
(European Commission)
|
Avrupa Birliği’ nin yürütme
organıdır. Avrupa Birliği politikasını oluşturur ve AB müktesebatı ve bütçe
sınırları çerçevesinde program ve politikaları uygular.
|
Bar Çizelgesi:
(Bar
Chart)
|
“Gantt Çizelgesi”ne bakınız
|
Başlangıç Periyodu:
(Inception
Period)
|
Projenin başından “başlangıç
raporu”nun yazılmasına kadar geçen süre olup genellikle iki ile üç ay
arasındaki süredir.
|
Başlangıç Periyodu:
(Inception
Period)
|
Projenin, Müteahhit / teknik
yardımın ulaşması sonrasındaki uygulama devresidir.
|
Başlangıç Raporu:
(Inception
Report)
|
Başlangıç periyodunun sonunda
hazırlanan, proje tasarımını ve/veya iş tanımlarını güncelleştiren, projenin
geri kalan kısmı için bir çalışma planı ortaya koyan ilk rapordur.
|
Bütünsel Yaklaşım:
(Integrated
Approach)
|
Proje döngüsünün tüm aşamalarında;
uygunluk, olabilirlik ve sürdürülebilirliğe önem verilip verilmediğinin
tutarlı olarak incelenmesidir.
|
Cinsiyet:
(Gender)
|
Kadın ve erkekler tarafından
öğrenilen veya yüklenilen zamana, içerisinde bulunulan topluma veya gruba
göre değişebilen sosyal farklılıklardır. Cinsiyet, kadın ile erkek arasındaki
biyolojik farklılıklardan öte bir kavramı ifade eder.
|
Cinsiyet Analizi:
(Gender
Analysis)
|
Kalkınmaya yönelik işbirliği
çalışmalarında cinsiyet ile ilgili AB yaklaşımı, proje çevrimi boyunca her
seviyedeki cinsiyet analizinin entegrasyonunu gerektirir. Cinsiyet analizi,
belli bir durumdaki değişim dinamiklerinin tespit edilmesini ve
entegrasyonunu mümkün kıldığı gibi, özellikle kadın ile erkek arasındaki
farklılıklar açısından gelişmelerin izlenmesini de sağlar. Bir cinsiyet
analizi, kadın ve erkeklerin farklı rollerinin (üretkenlik, üreme,
karar-alma); kaynaklara ulaşmada ve bunları kullanmadaki
farklılıklarının; kendine özgü ihtiyaçlarının, ilgi alanlarının, sorunlarının
ve tüm engellerin dikkate alınmasını; proje faaliyetlerinde kadın ve
erkeklerin adil bir şekilde yer almasının sağlanmasını ve proje sonucunda
elde edilecek olan yararlardan kadın ve erkeklerin yine adil bir şekilde
faydalanmasını içermektedir.
|
Cinsiyet Eşitliği:
(Gender
Equality)
|
Kadın ve erkekler arasındaki
eşitliğin sosyal ve ekonomik altyapılardan, hizmetlerden, ve kalkınmanın sağladığı
imkanlardan yararlanma çerçevesinde geliştirilmesi çok önemlidir. Buradaki
temel hedef; sağlık, eğitim, istihdam, ekonomik faaliyetler ve her seviyedeki
karar alma mekanizmaları çerçevesinde, kadın ile erkekler arasındaki
farklılıkların azaltılmasıdır. Tüm program ve projeler, kendi etki alanları
içerisinde, cinsiyet farklılıklarının azaltılmasına, aktif olarak katkıda
bulunmalıdırlar.
|
Çalışma Planı:
(Work
plan)
Çerçeve Sözleşme :
(Framework
Contract)
|
Bir projenin sonuç ve hedeflerine
ulaşmak için gerekli faaliyetleri ve kaynakları ortaya koyan plandır.
Mali İşbirliğinin uygulanması
esnasında, finansman teklifi AB Komisyonuna sunulmadan önce
gerçekleştirilmesi gereken proje dokümanı hazırlıklarının(proje fişi hazırlanması)
yapılabilmesi için çeşitli konulardaki uzman desteğinden yararlanmak üzere,
mevcut uzman portföyü çerçevesinde yapılan değerlendirme neticesine göre
yapılan sözleşmedir.
|
Değerlendirme:
(Evaluation)
|
Bir projenin verimliliğinin,
etkinliğinin, etkisinin, sürdürülebilirliğinin ve uygunluğunun, önceden
tespit edilmiş hedefler çerçevesinde dönemsel olarak değerlendirilmesidir.
Bir projenin geçmişi, hedefleri, sonuçları, faaliyetleri ve kullanılan
araçları açısından, ileride alınacak kararlara yardımcı olmak üzere ders
çıkarmak amacıyla gerçekleştirilen bağımsız bir incelemedir.
|
Değerlendirme Aşaması:
(Evaluation
Phase)
|
Proje çevriminin altıncı ve son
aşaması olup proje, ortaya konulmuş olan hedefleri açısından incelenir ve
buradan çıkarılan dersler, gelecekteki çalışmalara yardımcı olur.
|
Doğrulama Kaynakları:
(Sources
of Verification)
|
Mantıksal çerçevenin dördüncü
sütununu oluşturur; genel amaçlar, proje hedefi ve sonuçlara ulaşılıp
ulaşılmadığına ilişkin bilgilerin, (tarafsız teyit göstergelerinde tarif
edildiği üzere) nereden ve hangi formda temin edilebileceğini gösterir.
|
Etki:
(Impact)
|
Projenin geniş ölçekteki tesiri,
“projenin genel hedefleri” kısmında ifade edilen ve geniş ölçekli sektörel
hedeflere ulaşılmasına sağladığı katkı ile Avrupa Komisyonu’nun siyasi
hedeflerine ulaşılmasını sağlamadaki başarıdır.
|
Etkililik:
(Effectiveness)
|
Proje hedefine ulaşılmasında, elde
edilen sonuçların sağlanan başarıya katkısının değerlendirilmesi ve
varsayımların proje sonuçlarını nasıl etkilediğinin irdelenmesidir.
|
Faaliyetler:
(Activities)
|
Sonuçlara ulaşmak için yerine
getirilmesi gereken eylemler (ve kullanılması gereken araçlar)dir. Projede
neyin yapılacağını özetler.
|
Faaliyet Planı (Eylem Planı):
(Activity
Schedule)
|
Projedeki faaliyetlerin ne zaman, hangi
sıra ile ve ne kadar süre içerisinde yerine getirileceğini grafiksel olarak
ortaya koyan, bar çizelgesine benzeyen bir “Gantt Çizelgesidir”. Faaliyet
Planı aynı zamanda, projenin gidişatının izlenmesinde kullanılabilecek
kilometre taşlarının tespit edilmesinde ve her bir kilometre taşının
erişilmesi için sorumlulukların atanmasında da kullanılabilir.
|
Faydalananlar:
(Beneficiaries)
|
Projenin uygulanmasından bir şekilde
fayda sağlayanlardır. Şu şekilde sınıflandırılabilir:
|
(a) Proje ortakları / doğrudan faydalananlar:
(project
partners)/
direct
beneficiaries
|
Avrupa Komisyonu tarafından fon sağlanan projelerin tasarlayıcısı ve
uygulayıcısı olan kurum ve kuruluşlardır. Örn: Genellikle bakanlıklar,
uygulayıcı kurum ve kuruluşlar.
|
(b) Ara-faydalananlar:
(inter-beneficiaries)
|
Hedef kitlelere yönelik hizmetlerin
daha iyi bir şekilde yerine getirilmesini sağlamak üzere proje kapsamında
desteklenenlerdir.Örn: Tarım Bakanlığı’nda çalışan personelin eğitilerek
çiftçilere daha iyi bir şekilde danışmanlık hizmeti sağlamaları.
|
(c) Hedef Kitleler:
(target
groups)
|
Projeden olumlu yönde etkilenecek
olan ve projenin çok yakın bir şekilde beraber olarak yürütüleceği projenin
hedefi olan kitlelerdir. Örn: (b) tanımındaki projenin hedef kitlesi,
çiftçilerdir.
|
(d) Nihai faydalananlar:
(Final
beneficiaries)
|
Hedef
kitlelerin ötesinde, projeden uzun vadede faydalanacak olan toplumsal
kesimler veya sektörlerdir. Örn: Sağlık ve eğitim harcamalarına daha fazla
kaynak ayrılması durumunda ”çocuklar”, tarımsal üretim ve pazarlamanın geliştirilmesi
durumunda ”tüketiciler”, tarımsal üretim ve pazarlamanın geliştirilmesiyle
artan ihracat gelirlerinden dolayı ”devlet”, nihai faydalananlardır.
|
Finansman Anlaşması:
(FinancingAgreement/Memorandum)
|
Finansman desteği sağlanacak olan
belli bir proje veya programa ilişkin tanımı içerir. Avrupa Birliği ile ortak
ülkenin tanımlanan tedbirler bazında finansman sağlayacağının resmi
taahhüdünü ifade eder. Avrupa Birliği Komisyonu tarafından finansman kararı
alınmasını müteakip, yasal olarak bağlayıcılığı olan mali yükümlülükleri
içeren ve aday ülke Ulusal Mali Yardım Koordinatörü ile AB Komisyonu arasında
imzalanan anlaşmadır.
|
Finansman Teklifi:
(Financing
Proposal)
|
Aday
ülkenin Avrupa Birliği Komisyonu ile birlikte oluşturduğu ve mali destek
sağlamak üzere PHARE Yönetim Komitesine sunduğu proje&programları içeren bir pakettir.
|
Finansman Kararı:
(Financing
Decision)
|
Aday
ülke tarafından sunulan finansman teklifi üzerinde, PHARE Yönetim Komitesinin
olumlu görüş beyan etmesi durumunda, Avrupa Birliği Komisyonu’nca alınan
karardır.
|
Finansman Aşaması:
(Financing
Phase)
|
Proje döngüsünde, proje
finansmanının onaylandığı dördüncü aşamadır.
|
Gannt Çizelgesi:
(Gannt
Chart)
|
Genellikle faaliyet planlamasında
kullanılan, bilgilerin grafiksel olarak sunulduğu bir yöntem olup “bar
çizelgesi”ne benzemektedir.
|
Genel Hedefler:
(Overall
Objectives)
|
Projenin nihai faydalananlara uzun
vadeli yararlarını ve sağladığı faydalar açısından diğer gruplara ve toplum
için neden önemli olduğunu açıklarlar. Aynı zamanda hükümetin/ilgili
kuruluşların ve Avrupa Komisyonu’nun bölgesel/sektörel politikalarına ne
şekilde dahil olduğunun ve bunun yanında Avrupa Komisyonu ile işbirliğinin
genel siyasi hedeflerinin de ortaya konulmasına yardımcı olurlar. Projenin
kendisi ile “genel hedefler”e ulaşılması mümkün değildir (proje sadece “genel
hedefler”e ulaşmakta katkı sağlayacaktır). Projede ifade edilen “genel
hedefler”e ulaşılması ancak diğer program ve projelerin de katkısı ile mümkün
olabilecektir.
|
Girdiler:
(Inputs)
|
Bakınız “araç”.
|
Gösterge Programlar:
(Indicative
Programmes)
|
Bunlar Avrupa Komisyonu tarafından,
ortak ülke hükümetleri ile koordinasyon sağlanarak hazırlanır. Avrupa Birliği
ile işbirliği konusunda, genel yol gösterici kuralları ve ilkeleri ortaya
koyarlar. Bir ülke veya bölgedeki odak sektörleri ve konuları ifade
edebilecekleri gibi, çeşitli proje fikirlerini de ortaya koyabilirler.
|
Hedef:
(Objective)
|
Bir proje veya programın maksadının
tarif edilmesidir. Genel olarak, faaliyetler, sonuçlar, proje hedefi ve genel
hedefler ile ilgilidir.
|
Hedef Ağacı:
(Objective
Tree)
|
Sorun analizini müteakip hazırlanan,
araç-sonuç ilişkisini gösteren ve gelecekte sorunların çözülmesi halindeki
durumu diyagram olarak ifade eden bir sunumdur.
|
Hedef Kitlesi(leri):
(Target
group(s) )
|
Proje hedefi seviyesinde projeden
olumlu etkilenecek olan projenin birlikte ve kendileri için çok yakın
çalışacağı grup veya kurumdur.
|
Hedefler Hiyerarşisi:
(Hierarchy
of Objectives)
|
Bir sorun analizini müteakip,
araç-sonuç ilişkisi içerisinde, mantıksal olarak planlanmış önerilen proje
müdahalelerinin diyagramatik bir
şekilde sunulmasıdır. “Hedefler ağacı” ile eşanlamlıdır.
|
Hedeflerin Analizi:
(Analysis
of Objectives)
|
Projeden yararlanacak olanların
öncelik atfettiği, gelecekte ortaya çıkması arzu edilen yararların tespit
edilmesi ve teyit edilmesidir. Hedeflerin analizi sonucunda ortaya hedef
ağacı (hedeflerin hiyerarşik olarak sıralanması) çıkar.
|
İlerleme Raporu:
(Progress
Report)
|
Projeye ilişkin yürütülen
çalışmaların ilerleyişi ile ilgili olarak, proje yönetimi/yüklenicisi
tarafından belirli bir zaman çerçevesinde hazırlanan ortak kuruma ve
Komisyona sunulan bir ara rapordur. Projenin teknik ve mali performansına
ilişkin bölümler içerir. Genellikle üç ayda bir hazırlanır.
|
İlgi, İlişki:
(Relevance)
|
Proje genel hedeflerinin, projenin
esas olarak hitap ettiği varsayılan hedef kitlenin ve faydalananların gerçek
sorunlarına, ihtiyaçlarına, önceliklerine ve projenin gerçekleştirildiği
fiziksel ve siyasi çevreye uygunluğudur.
|
İş Tanımı:
(Terms
of Reference)
|
Bir yüklenici (müteahhit)den
beklenen işleri tanımlar ve proje geçmişi ile genel amaçlarını, planlanan
faaliyetleri, beklenen girdileri, çıktıları, bütçeyi, zaman çizelgesini ve
görev açıklamalarını içerir.
|
İzleme:
(Monitoring)
|
Bilgilerin, yönetim ve karar verme
amacıyla, sistematik ve sürekli olarak toplanması, analiz edilmesi ve
kullanılmasıdır.
|
Kalkınma Yardımı Komitesi (KYK):
(Development
Assistance Committee)
|
OECD (Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma
Teşkilatı)’nin Kalkınma Yardımı Komitesi’dir.
|
Kaynak Planı:
(Resource
Schedule)
|
Araç ve masrafların faaliyetler ile
ilişkilendirildiği, her bir zaman dilimi için detaylandırılan bir proje
bütçesi dökümüdür.
|
Kilometre Taşları:
(Milestones)
|
Kısa ve orta vadeli hedefler
(genellikle faaliyetler) için bir çeşit “tarafsız teyit göstergesi”
niteliğinde ve proje başarısının sadece sonunda değil tüm proje boyunca
ölçülmesini sağlayan ara kademelerdir. Kilometre taşları ayrıca, kararların
alınacağı veya faaliyetlerin tamamlanacağı zamanları da gösterirler.
|
Komisyon:
(Commission)
|
Avrupa Birliği Komisyonu
|
Maliyet:
(Cost)
|
Tespit edilmiş olan tüm kaynakların
(araçlar) mali değer cinsinden ifade edilmesidir.
|
Mantıksal Çerçeve:
(Logical
Framework=Logframe)
|
Bir projeye ilişkin müdahale
mantığı, varsayımlar, tarafsız teyit göstergeleri ve teyit kaynaklarının
sunulduğu matristir.
|
Mantıksal Çerçeve Yaklaşımı:
(Logical
Framework Approach)
|
Paydaş analizi, sorun analizi,
hedeflerin analizi, stratejilerin analizi; mantıksal çerçeve matrisinin,
eylem ve kaynak planların hazırlanmasını içeren; program ve projelerin
planlanması, yürütülmesi, değerlendirilmesinde kullanılan bir yöntemdir.
|
Merkezi Finansman ve İhale Birimi:
(Central Finance and Contracts
Unit=(CFCU) )
|
Mali işbirliği kapsamındaki
projelerin Avrupa Birliği Komisyonu tarafından belirlenen yönteme uygun
olarak ihaleleri, ödemeleri ve raporlama işlemlerini yürütmekten sorumlu olan
birimdir.İdari olarak Başbakanlık Avrupa Birliği Genel Sekreterliğine bağlı
olmakla birlikte işlemlerini bağımsız olarak yürütecektir.
|
Mali İşbirliği Tüzüğü :
(Financial
Regulation)
|
Konseyin 17 Aralık 2001 tarih ve
2500/2001 sayı ile yayımladığı ve 1 Ocak 2002 tarihi itibarı ile yürürlüğü
girmiş olan Mali İşbirliği Tüzüğü, ülkemiz ile Avrupa Birliği arasında
yürütülmekte olan Mali İşbirliğinin esaslarını ve uygulamaya ilişkin
düzenlemeleri ortaya koymaktadır.
|
Mali İşbirliği Komitesi :
(Financial Cooperation Committe):
|
Mali İşbirliği ile ilgili olarak yürütülen
çalışmalar arasında gerekli uyumu
sağlamak üzere kurulmuş olup; Dışişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Devlet
Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, Hazine Müsteşarlığı ve Avrupa Birliği Genel Sekreterliği temsilcilerinden oluşur. Komiteye, Ulusal
Mali Yardım Koordinatörü veya görevlendireceği temsilcisi başkanlık eder.
Komitenin sekreterya hizmetleri Avrupa Birliği Genel Sekreterliği
tarafından yürütülür. Mali kaynakların kullanımında öncelikleri
belirlemek,saptanacak öncelikler kapsamında yıllık programları hazırlamak,
mali kaynakların öncelikler doğrultusunda dağıtımını gözetmek, mali İşbirliği
uygulamasını izlemek ve değerlendirmek
başlıca görevleri arasındadır.
|
Müdahale Mantığı:
(Intervention
Logic)
|
Projenin temelini oluşturan
stratejidir. Mantıksal çerçevede bulunan “hedeflerin hiyerarşisi”nin dört
kademesinin her birinde yer verilen, projenin özet tarifidir.
|
Nitelik Faktörleri:
(Quality
Factors)
|
Önceden “sürdürülebilirlik
kriterleri” olarak ifade edilmekteydi. Her projenin tasarlanmasında ve
uygulanmasında dikkate alınması gereken ve geçmişteki proje uygulamalarında,
projenin ortaya çıkartmış olduğu yararların sürdürülebilirliği üzerinde çok
önemli bir etkisi olduğu tespit edilen kriterlerdir. Kalite faktörleri
şunlardır: Projenin faydalananlar tarafından sahiplenilmesi, siyasi destek,
uygun teknoloji, projenin çevresel yönleri, kurumsal ve idari kapasite.
|
Ortak İzleme Komitesi :
(Joint Monitoring Committee)
|
Ortak İzleme Komitesi, Ulusal Mali
Yardım Koordinatörü, Ulusal Yetkilendirme Görevlisi, Mali İşbirliği Komitesi
ve Avrupa Birliği Komisyonu temsilcilerinden oluşur. Ortak İzleme Komitesi yılda en az bir kez
toplanarak programları gözden geçirir. İzleme raporları kapsamında Finansman Protokollerinde yer alan
hedeflerin gerçekleşmesini değerlendirmek, belirlenen hedeflere
ulaşılabilmesi için önceliklerde değişiklik, programlar arasında
kaynak aktarımı ve gerekli hallerde program bazında ilave mali kaynak
önerisinde bulunmak, Ortak İzleme Komitesi’ nin başlıca görevleri
arasındadır.
|
Olabilirlik (fizibilite):
(Feasibility)
|
Proje hedeflerinin gerçekten
ulaşılabilir olup olmadığını ifade eder.
|
Olabilirlik (fizibilite) Çalışması:
(Feasibility
study)
|
Değerlendirme aşamasında
gerçekleştirilen fizibilite çalışması, önerilen projenin sağlam temellere
dayanıp dayanmadığını ve tespit edilen hedef kitlenin/faydalananların ihtiyaçlarını
karşılamaya yatkınlığını inceler. Fizibilite çalışması, projenin tüm siyasi,
teknik, ekonomik, mali, kurumsal, idari, çevresel, sosyo-kültürel ve
cinsiyetle ilgili yönlerini dikkate alarak, tüm operasyonel ayrıntılarıyla
tasarlamalıdır. Fizibilite çalışması Avrupa Komisyonuna ve ortak hükümet,
ileride finansmanı sağlanabilecek olan projenin kabul edilmesi,
değiştirilmesi veya reddedilebilmesi için yeterli bilgi sağlamalıdır.
|
Ön Değerlendirme:
(Appraisal)
|
Teklif edilen bir projenin, daha
önceden belirlenmiş olan kriterler çerçevesinde, değerinin ve kabul
edilebilirliğinin tespit edilmesi amacıyla analiz edilmesidir. Bu, bir
projenin finansmanına karar verilmeden önceki son aşamadır. Mevcut koşullar
içerisinde projenin olabilirliğini, konulan hedeflerin uygunluğunu ve
maliyetlerin makul olup olmadığını kontrol eder. Bu terim sıkça fizibilite
çalışması tabiri ile eşanlamlı olarak kullanılır.
|
Ön Değerlendirme Aşaması:
(Appraisal
Phase)
|
Proje çevrimindeki üçüncü aşamadır.
Projenin, daha sonra AB Komisyonu çalışanları tarafından değerinin ve
sektörel politikalarla tutarlılığının incelenmek üzere, bir fizibilite
çalışması şeklinde detaylandırılmasını öngörmektedir.
|
Ön Fizibilite Çalışmaları:
(Pre-feasibility
study)
|
Tanımlama aşamasında yürütülen, tüm
sorunların tanımlandığı, alternatif çözümlerin değerlendirildiği ve nitelik
faktörleri göz önünde bulundurularak bir alternatifin tercih edildiği ön
fizibilite çalışmasıdır. Bu çalışma, Avrupa Komisyonuna ve ortak ülkeye, daha
sonra yapılacak değerlendirmede, önerilen projenin kabul edilmesi,
değiştirilerek düzeltilmesi veya reddedilebilmesi için yeterli bilgi
sağlamalıdır.
|
Ön Koşullar:
(Pre-conditions)
|
Proje başlamadan önce yerine
getirilmesi gereken koşullardır. Örn: Faaliyetlere başlanılması. Ön koşullar
(eğer varsa) yardım ile ilgili hükümlere eklenirler.
|
Paydaş Analizi:
(Stakeholder
analysis)
|
Önerilen projeden olumlu veya
olumsuz yönde etkilenebilecek tüm paydaş gruplarının tespit edilmesini, bu
grupların ilgi alanlarının, sorunlarının, potansiyellerinin ve diğer
özelliklerinin belirlenmesini ve analizini içermektedir. Bu analizin
sonuçları daha sonra proje tasarımına yansıtılır.
|
Paydaşlar:
(Stakeholders)
|
Bir proje/programla bir ilgisi olan
bireyler, insan grupları, kurum/kuruluşlar veya firmalar “paydaş” olarak
tanımlanmaktadır. Proje veya programların faaliyet veya çıktılarından
(sonuçlarından) doğrudan veya dolaylı olarak olumlu veya olumsuz yönde
etkilenebilir veya proje sürecini etkileyebilirler. Genellikle farklı alt
grupların dikkate alınması gerekmektedir.
|
Program:
(Programme)
|
Ortak bir genel hedefi olan projeler
serisidir.
|
Programlama Aşaması:
(Programming
Phase)
|
İndikatif Programın hazırlandığı,
proje çevriminin ilk aşamasıdır. İndikatif Programa da bakınız.
|
Proje:
(project)
|
Belli bir sonucu sınırlı bir zaman
dilimi içerisinde sağlaması için tasarlanan, hedefi belli faaliyetler
serisidir.
|
Proje Fişi:
(project
fiche)
|
Aday ülkeler ile Avrupa Birliği
Komisyonu arasında yürütülmekte olan Mali İşbirliği ilişkileri çerçevesinde,
AB Komisyonuna finansman desteği temin edilmek üzere finansman teklifinin
iletildiği dokümandır. Bu dokümanda projeye ilişkin faaliyetlerin ne şekilde,
hangi kaynaklar kullanılarak, ne kadarlık zaman dilimleri içerisinde
gerçekleştirileceği ve projenin gerçekleştirilmesine ilişkin diğer teknik ve
idari düzenlemelere dair bilgiler verilmektedir.
|
Proje Amacı:
(Project
purpose)
|
Projenin ana amacıdır. Proje hedefi,
esas soruna yönelik olmalı ve hedef kitleler için sürdürülebilir faydalar
cinsinden tanımlanmalıdır. Proje hedefi aynı zamanda, hedef kitleler
içerisindeki kadın ve erkekler için, adil yararlar ifade etmelidir. Her
projenin sadece bir proje amacı olmalıdır.
|
Proje Döngüsü:
(Project
cycle)
|
Bir proje fikrinin ortaya
çıkmasından projenin tamamlanmasına kadar geçen süre içerisindeki tüm
aşamaları kapsamaktadır. Proje ile ilgili paydaşlara danışıldığını garanti
altına alan bir yapı sağlar ve tüm aşamalardaki önemli kararları, bilgi
gereksinimlerini ve sorumlulukları tanımlar ki böylece bir projenin
gerçekleştirilmesindeki tüm aşamalarda kararlar belli bir bilgi dahilinde
alınabilmiş olur. Değerlendirmelerden elde edilen tecrübeler, gelecekteki
program ve projelerin tasarlanmasında kullanılır.
|
Proje Döngüsü Yönetimi:
(Project
Cycle Management)
|
Mantıksal çerçeve yaklaşımı ile
bütünsel yaklaşım temeline dayanan ve proje ile programların hazırlanması,
uygulanması ve değerlendirilmesinde kullanılan bir yöntemdir.
|
Riskler:
(Risks)
|
“Varsayımlar”a da bakınız.
Gerçekleşmesi çok mümkün olmayan ancak gerçekleşmesi durumunda projenin
ilerleyişini veya başarısını etkileyebilecek dış faktörler ve olaylardır.
Olumsuz bir ifade kullanılarak formüle edilmektedirler. Örn: “Ceza
Muhakemeleri Reformu başarıya ulaşmaz”.
|
Sonuçlar:
(Results)
|
Gerçekleştirilen faaliyetlerin
“ürünleri”dir. Proje hedefine, sonuçların bir araya gelmesiyle ulaşılır ki
bu, hedef kitleler için sürdürülebilir faydaları da beraberinde getirir.
|
Sorun Ağacı:
(Problem
Tree)
|
Olumsuz bir duruma ilişkin,
neden-sonuç ilişkisini gösteren diyagram şeklindeki bir sunuştur.
|
Sorun Analizi:
(Problem
Analysis)
|
Bir durumun olumsuz yönlerinin,
neden-sonuç ilişkisi içerisinde ortaya konulabilmesini sağlayan yapısal bir incelemedir.
|
Stratejilerin Analizi:
(Analysis
of Strategies)
|
Hedeflere ulaşmakta kullanılabilecek
olan alternatif yöntemlerin değerlendirilmesi ve teklif edilen projede
kullanılmak üzere bir veya birkaç tanesinin seçilmesidir.
|
Sürdürülebilirlik:
(Sustainability)
|
Projeden elde edilen fayda akışının,
dış destek (yardım) sona erdikten sonra da devam etme olasılığıdır.
|
Sürdürülebilirlik Kriterleri:
(Sustainability
criteria)
|
“Nitelik Faktörleri”ne bakınız.
|
SWOT Analizi:
(SWOT
analysis)
|
Bir kurumun kuvvetli ve zayıf
yönleri ile karşılaştığı fırsat ve tehditlerin analizidir. Proje çevriminin
tüm aşamalarında kullanılabilecek bir araçtır.
|
Taahhüt:
(Committment)
|
Taahhüt, belli bir miktar paranın
belli bir amaca yönelik olarak ayrılması için Komisyon tarafından alınan
resmi bir karardır. Yetki verilen taahhüdün üzerinde herhangi bir harcamada
bulunulamaz.
|
Tanımlama Aşaması:
(Identification
Phase)
|
Proje çevriminin ikinci aşamasıdır.
Proje fikrinin hedefler, sonuçlar ve faaliyetler açısından öncelikli olarak
irdelenerek fizibilite çalışmasının yapılıp yapılmayacağına karar verilmesini
içermektedir.
|
Tarafsız Doğrulanabilir Göstergeler:
(Objectively
Verifiable Indicators)
|
Mantıksal çerçevenin en üst üç
basamağındaki, hedeflere ulaşılıp ulaşılmadığını ifade edecek olan
ölçülebilir göstergelerdir. Uygun bir izleme sisteminin tasarlanmasının
temelini oluşturmaktadırlar.
|
Teknik Yardım:
(Technical
Assistance)
|
Know-how ve beceri devri ile,
kurumların oluşturulması ve güçlendirilmesi için uzmanlar, danışmanlar,
eğiticiler, müşavirler vs. ile yapılan sözleşmelerdir.
|
Temsilcilik:
(Representation
of the European Commission)
Ulusal Fon(National
Fund)&Ulusal Yetkilendirme Görevlisi(National Authorizing Officer)
|
Uluslararası kuruluşlar veya ülkeler
nezdinde Avrupa Komisyonu’nu elçilik düzeyinde temsil eden diplomatik
temsilciliklerdir. Temsilciliğin başındaki kişi genellikle elçi veya
büyükelçidir.
Avrupa Birliğinden sağlanacak mali
yardımlar Hazine Müsteşarlığı tarafından
açılacak ve yönetilecek bir Ulusal Fonda toplanacaktır. Fon’ u
yönetmek üzere Ekonomiden sorumlu Devlet Bakanı Ulusal Yetkilendirme Görevlisi
olarak tanımlanmıştır. Ulusal Yetkilendirme Görevlisi, bu görevi yerine
getirmek üzere gerektiğinde bir temsilci atayabilir. Komisyon’ dan fonların
transferini talep etmek ve fonları
yönetmek; Finansman Protokolünde geçen ulusal ve diğer mali kaynakların
akışını sağlamak; Avrupa Birliği mali
yardımları için Avrupa Birliği
tarafından kabul edilmiş bir mali raporlama sistemi oluşturmak; Finansman Anlaşmasında belirtilen usule
uygun olarak fonları Merkezi Finans ve İhale Birimine transfer etmek başlıca görevleri arasındadır.
|
Uygulama Aşaması:
(Implementation
Phase)
Ulusal Mali Yardım Koordinatörü :
(National
Aid Coordinator)
|
Projenin uygulandığı ve hedeflere
ulaşmada kaydedilen ilerlemenin izlendiği proje döngüsünün beşinci
aşamasıdır.
Ülkemiz ile Avrupa Birliği arasında
yürütülmekte olan Mali İşbirliği ilişkilerini düzenleyen 18 Temmuz 2001 tarih
ve 2001/41 sayılı Başbakanlık Genelgesine göre, Avrupa Birliği ile Mali
İşbirliğinin koordinasyonunu sağlayacak Ulusal Yardım Koordinatörlüğü için,
Avrupa Birliği ile ilişkilerden sorumlu Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı
görevlendirilmiştir. Ulusal Mali Yardım Koordinatörü bu görevi yerine
getirmek üzere gerektiğinde bir temsilci atayabilir. Topluluk mali yardımının
katılım süreci ile ilişkilendirilmesi
ve fonların sadece bu amaç için kullanılmasını teminen gerekli koordinasyonu sağlamak;
Mali işbirliği kapsamında değerlendirilecek projelerin Katılım Ortaklığı
Belgesi ve Ulusal Programda yer alan öncelikler doğrultusunda
yönlendirilmesini, seçilmesini, uygulanmasını
ve izlenmesini sağlamak; Yıllık
Finansman Protokollerini, Ulusal Yetkilendirme Görevlisi ve ilgili Bakanlıklar ile bağlantılı olarak
hazırlamak ve koordine etmek;
Programların izlenmesini ve değerlendirilmesini koordine etmek başlıca görevleri
arasındadır. Ulusal Mali Yardım Koordinatörlüğü’nün sekreterya hizmetleri,
Başbakanlık Avrupa Birliği Genel Sekreterliği tarafından yürütülür.
|
Ülke Destek Stratejisi:
(Country
Support Strategy)
|
Ülke Strateji Belgesi ile eşanlamlı
olarak kullanılmaktadır.
|
Ülke Strateji Belgeleri:
(Country
Strategy Paper)
|
Ülke Strateji Belgeleri, Avrupa
Komisyonu yardım programlarının yönetilmesinde, uygulanmasında ve gözden
geçirilmesinde kullanılan araçtır. Ülke Strateji Belgesinin amacı, Avrupa
Birliği/Avrupa Komisyonunun hedefleri, ortaklık yapılan ülkenin hükümetinin
siyaset gündemi, ortaklıkta bulunulan ülkenin mevcut durumunun ve diğer ana
ortakların faaliyetlerinin analizi temelinde hazırlanmakta olup amacı, Avrupa
Birliği’nin yardım programları hakkında bir çerçeve çizmektir.
|
Varsayımlar:
(Assumptions)
|
Projenin ilerleyişini veya
başarısını etkileyebilecek olan ancak proje yöneticisinin kontrolü dahilinde
olmayan dış etkenlerdir. Varsayımlar, Mantıksal Çerçevenin dördüncü sütununu
oluşturmakta olup olumlu bir ifade kullanılarak formüle edilmektedirler. Örn:
“ Ceza Muhakemeleri Reformu başarılı bir şekilde uygulanır”.
|
Verimlilik:
(Efficiency)
|
Sonuçların, makul (kabul edilebilir)
maliyetle elde edilmesidir. Örn: Araç ve faaliyetlerin sonuçlara
dönüştürülmesindeki başarı ve elde edilen sonuçların niteliği.
|
Yinelenen Masraflar:
(Recurrent
costs)
|
Projenin uygulama sürecinden sonra
da devam edecek olan işletme ve bakım masraflarıdır.
|
Yüklenici:
(Contractor)
|
Sözleşme yapan kurumun kendisi ile
mukavele tanzim ettiği kamuya veya özel sektöre ait olan kurum, konsorsiyum
veya şahıstır. Kendisi ile resmi olarak mukavele (sözleşme) yapılan firma,
şahıs veya konsorsiyumdur.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder